Blogul asta este despre gastronomie, iar prin natura meseriei mele s-ar putrea sa scriu si despre fotografie in viitor. Cu toate astea, nu ma veti auzi prea des trancanind despre scule. Nu urmaresc noile aparitii, nici nu stau cu ochii pe review-uri. Imi cumpar o camera, lucrez cu ea, iar cand consider ca a sosit vremea pentru o schimbare, vad ce este disponibil in momentul ala pe piata, compar si cumpar.
Calitatea imaginii este fara indoiala cel mai important lucru atunci cand faci fotografie gastronomica, deoarece rezultatul muncii tale ar trebui sa ajunga pe printuri de dimensiune mare, iar cel mai important element de luat in calcul atunci cand vorbim despre calitatea imaginii este rezoluita. Cu cat mai mare, cu atat mai bine, asta atat in teorie cat si in practica. Cu toate astea, diferentele in zona 12, 16, 24 megapixleli nu sunt atat de semnificative. Decenta a inceput la 6 megapixeli, de la aceasta rezolutie se pot face printuri bune, cam la orice dimensiune.
Full frame sau crop: avantajul sistemului full frame este ca exista acelasi numar de pixeli pe o suprafata mai mare, prin urmare pot avea dimensiuni mai mari, asadar zgomotul pe imagine va fi mai mic. Pentru a ilustra ce spun, am aliniat pe dpreview.com, unele dintre cele mai bine cotate camere din momentul asta, dintre care trei full frame si un crop. Va puteti da seama care este camera cu senzor crop? Sa zicem ca nu vreti sa dati 12.000 ron pe un Nikon D800 (dreapta jos), asa ca ati avea de ales intre celelalte. Luand in calcul acest sample, cu care dintre ele ati vrea sa mergeti acasa?
Raspunsul mai jos:
mai jos…..
In fotografia urmatoare am pus sample-uri de la o camera de 25.000 ron, una de 1.700 ron, una de 2800 ron si una care nu se mai fabrica, dar are poate fi achizitionata cu 5.000 ron de pe piata de second hand si este foarte apreciata datorita faptului ca este full frame.
Luand in calcul doar calitatea imaginii, ce ati dori sa aveti in rucsac? Acum, vedeti mai jos ce ati ales:
mai jos…….
Evident, Nikon D700, atat de apreciat pentru calitatea imaginii printre fanaticii religiei full frame, este cea mai mare porcarie petru ca, nu-i asa, tehnologia evolueaza. Iar D4, o camera dealtfel superba, o cumperi daca faci reportaj sau fotografie sportiva si esti nevoit sa alegi alte lucruri in detrimentul calitatii imaginii.
Exista si alte scule? Oh, da! Daca ai de dat 40.000 euro pe o camera, poti trece in minunata lume a formatului mediu, costurile sunt insa mult mai mari de atat, deoarece trebuie sa cumperi obiective format mediu care sunt mult mai scumpe decat cele pentru 35mm, in plus de asta iti trebuie lumini mai puternice in studio, deoarece pe format mediu focalele sunt mai lungi, prin urmare vei lucra cu diafragme mai inchise. Oricum, atunci cand compari sample-uri de camere 35mm cu un Phase One ai senzatia ca ai trait toata viata cu miopie si doar acum ai decis ca e este vremea sa mergi la consult oftalmologic. Iata dovada:
Dar sa revenim printre oameni, ce alegem intre full frame si crop? Raspunsul este simplu, dupa mine: daca profesia ta este sa fotografiezi in conditii slabe de iluminare, fara discutie full frame, deoarece la sensibilitati mari diferentele sunt semnificative. Daca faci, ca si mine fotografie de studio, poti foarte bine sa folosesti un crop. In cazul camerelor full frame este deosebit de enervant faptul ca, cel putin in cazul Nikon (la alti producatori nu stiu cum sta treaba) nu exista un sistem autofocus conceput pentru ele, in schimb se foloseste cu succes unul luat de pe formatul crop. Asta inseamna ca toate, dar toate punctele de focus sunt in centrul imaginii, lucru care m-ar scoate din minti daca as fi pus in situatia de lucra still life sau food cu o asemenea camera. Asta a fost si motivul pentru care nu mi-am cumparat Nikon D800 la momentul respectiv.
Daca mergem mai jos cu preturile, vom gasi doua camere de la Nikon cu o calitate a imaginii foarte buna dar cam sarace in optiuni, iar principalul dezavantaj in cazul lor este lipsa motorului autofocus, asta inseamna ca veti putea folosi doar obiective din seria G, adica dotate cu motor autofocus. Daca sunteti dispusi sa faceti compromisul asta, va alegeti cu o camera foarte buna.
Ce mai este important la o camera in afara de calitatea imaginii? Usurinta in utilizare, compatibilitatea cu obiective mai vechi si durata bateriei. Daca la durata bateriei, toate camerele aflate acum pe piata sunt decente, la compatibilitatea cu obiective mai vechi aveti de facut un recensamant printre nevoi si posibilitati.
Foarte interesant articolul. Ne puteti dezvalui si cateva detalii legate de lumini? Ca pentru o incepatoare in arta culinara care cauta sa achizitioneze aparat si echipament foto
Multumesc!
Buna Elena,
Daca esti incepatoare, iti recomand lumina naturala, plus unul doua reflectoare pe care le poti improviza din folie de aluminiu sau hartie alba. Este bine sa ai si o bucata de material alb, pe care sa o folosesti dret difuzie, atunci cand ai soare direct, dar nu te avantajeaza. Te sfatuiesc sa pui subiectul cat mai aproape de sursa de lumina, in speta de fereastra, si sa alegi (daca se poate), una orientata spre sud. Cu lumina naturala poti obtine rezultate foarte bune, cateodata chiar mai bune ca in cazul luminii artificiale.
Motivul pentru care eu folosesc in 99% din cazuri lumina artificiala este ca ma face independent de conditiile meteo si de ora. De multe ori incep o sedinta foto dimineata si o termin noaptea tarziu.